YENİ YÖNETMELİK DEĞERLENDİRİLMESİ
7 Eylül 2013 tarihinde Resmi
Gazetede 28758 sayı numarasıyla yayımlanan yeni “MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
ORTAÖĞRETİM KURUMLARI YÖNETMELİĞİ” Yıldırım Beyazıt Anadolu Lisesi Zümre
Başkanları tarafından değerlendirilmiş, değerlendirme sonucu olumlu ve olumsuz
yönleri aşağıda bilgilerinize sunulmuştur.
Ortaöğretimle ilgili daha önce uygulanan 11 Yönetmelik
ve 4 Yönerge içeriğinde bulunan 832 maddelik mevzuat
hükümleri sadeleştirilip güncellenerek 227 madde ve 3 geçici madde olarak ilk defa bir çatı yönetmelik altında bir araya getirilmiştir. Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmî ve özel örgün ortaöğretim kurumlarının eğitim, öğretim, yönetim ve işleyişe yönelik bütün iş ve işlemleri bu yönetmelikle düzenlenmiştir. Çok sayıda
yönetmelikten oluşan parçalı yapının ortadan kaldırılarak tek bir yönetmelik
haline getirilmesi olumlu olmuştur. Fakat yönetmelik içinde uygulama konusunda
muğlak olan ve çeşitli sıkıntılar doğurabilecek maddeler bulunmaktadır. Bu
maddelerden ilk gözümüze çarpanlar şunlardır:
- Daha önce Anadolu Liselerinde
30 olan sınıf kontenjanları bu yönetmelikle 34 olarak belirlenmiştir. Sınıf
içinde öğrenci sayısının artması olumlu değil olumsuz bir durumdur ve var olan
durumdan daha geriye gitmektir. Daha iyi bir eğitim için, öğretmenlerin birebir
öğrencilerle daha iyi ilgilenmesi için bu sayı daha aşağılarda olmalıdır.
- Bütün sınavların ortak
yapılması en başta iyi gibi görünse de uygulamada bazı sorunlar
doğurabilir. Örneğin sınav haftalarının
uzamasına günde en az iki hatta üç sınav yapılmasına neden olacaktır. Bu
durumda eğitim öğretim sürecini aksayabileceği öğrencilerin sınav stresinin
artabileceği düşünülmektedir. Bu sorunların önüne geçebilmek için sınav haftası
uygulaması değerlendirilebilir.
- Sınav yönetmeliğinde “Yazılı sınavların klasik/yoruma dayalı
olarak yapılması esastır” diye belirtilmiştir. Fakat özellikle başta üniversite
sınavları olmak üzere ülkemizde yapılan tüm sınavların test usulüyle yapıldığı
düşünüldüğünde bu durumun öğrenciler açısından sıkıntı doğuracağı açıktır. Bu
durumun önüne geçmek için her soru tarzının da olduğu karma yapılı sınavların
olması daha uygun olacaktır.
- Sınav sonuçlarının değerlendirilmesi ve duyurulması
süresinin 14 günden 10 güne indirilmesi özellikle ders yükü fazla olan
öğretmenlerin iş yükünü arttıracaktır. Bu sürenin 14 gün olması hem değerlendirmenin
daha sağlıklı olmasını sağlayacaktır.
- Ortaöğretim sisteminde sınav sayısı ve çeşidi azaltılarak
ortalama yükseltme sınavları kaldırılmış, komisyon marifetiyle yapılan
sorumluluk sınavları ise ilgili dersin öğretmeni tarafından yılda iki kez
(kasım-nisan) yapılacak şekilde yeniden düzenlenmiştir. Bu durumda zaten sınav
ayları olan Kasım ve Nisan aylarında öğretmenlerin fazladan sınav yapması ve
okuması anlamına gelmektedir. Daha önce okul açılmadan ve ya açıldığı ilk hafta
yapılan sınavların tam da sınav aylarına alınması olumlu değil olumsuz bir
durum teşkil etmektedir.
Önder TUNÇ
Yıldırım Beyazıt
Anadolu Lisesi Zümre Başkanı
Yorumlar
Yorum Gönder